Hemma

I måndags fick jag hämta Smilla på dagis då hon hade varit jättehängig under dagen, hämtade naturligtvis båda tjejerna och Ebba var väl inte superlycklig direkt.
Väl hemma tog jag tempen på Smilla och hon hade 38,5 i feber, en trött liten tjej lade sig på soffan med napp och kossan och skulle kolla på saltkråkan. I går var både feber och trötthet borta men dom fick vara hemma båda två både i går och i dag och vila upp sig. Det kändes som att dom behövde det. Nu sover Smilla uppe och Ebba har gått bort till en av sina kompisar på gården så jag sitter här och funderar.

Min Ebba är ju 4,5 år och har just nu värsta tonårs-humöret. ALLT skall diskuteras och tjafsas om helst skall hon ha sista ordet alltid, hon vet oxå precis vilka knappar hon skall trycka på för att få i gång mig. Nu har jag bestämt mig för att nu är det nog, jag skall verkligen försöka hålla mig lugn och inte bli arg för fort, men hon måste oxå lära sig att klara ett nej vilket nog är det svåraste just nu. Sedan undrar jag hur länge det här skall hålla på för nu har det vart så här bra länge och jag blir så trött på allabråk som uppstår hela tiden. Ett exempel var förut när jag bad Ebba att plocka upp filtarna som dom haft att leka med på golvet som dom egentligen inte får ha att leka med. jag sa att nästa gång måste ni fråga innan ni bara tar filtarna för just dom vill jag inte att ni leker med. Då säger Ebba: Men! Vilka skall vi ta då? Förresten är det faktiskt inte bara era filtar!!
Hmmm hon är BARA fyra och inte tretton som det låter. Är alla fyra-åringa sådana här?
Vad skall jag göra för att hon inte skall tjafsa om allt, och går det här över eller kommer hon alltid att vara sån här!!
ja, över går det väl men då kommer ju nästa period och så håller det på så tills dom flyttar hemifrån. Just nu är jag så otroligt trött på alla diskussioner om allt men samtidigt så har ju även Smilla en väldigt arg period just nu som inte heller förbättrar saken. På morgonen innan dagis så kan man hinna med ett x antal diskussioner innan man kommer i väg. Jag försöker alltid att lägga fram kläder kvällen innan men Ebba skall alltid tvära med något. Nej inte den tröjan den är för liten, nej inte dom byxorna dom är för långa, jag trampar på dom. Sedan skall Smilla ha på sig sina kläder och då skriker hon: LELV!! Vilket betyder själv. Jag brukar se till att Smilla får börja först, sen tar dusten med Ebba. Ändå känner man hur stressad man blir, vi har minst 1,5 timma på oss på morgonen och då skall barnen äta frukost på dagis så det är alltså BARA kläder och tandborstning som skall fixas på barnen vilket inte borde ta mer än 10 min. För oss tar det minst 30 min innan kläder är på! Hjälp, nu när man dessutom skriver om det känns det ännu mer absurt.
Hmm får nog sätta mig och fundera ut en lösning på mitt eget problem! Tips och ideer mottages tacksamt!

KRAM!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0